tisdag 18 augusti 2009

Nyemission Precise

Precise Bio (PB) har sannerligen haft en intressant resa på börsen. En positiv sådan det senaste halvåret onekligen. Jag själv ligger ganska tjock (i förhållande till övriga innehav) i denna aktie och hoppas givetvis på en fortsatt härlig resa.

För dryga månaden sedan lämnade bolaget besked om att de ämnar genomföra en nyemission. Villkoren i nyemissionen presenteras på torsdag.

Trots att jag blev något förvånad över emissionen kommer jag till fullo att medverka i den. Anledningen till min förvåning är att jag trodde att någon partner (exempelvis Gemalto) skulle stå för någon form av kapitalutlåning till Precise. Men i och med nyemissionen är det ju istället vi aktieägare som får dela på en eventuell framgång för bolaget.

Jag ställer mig fortfarande mycket positiv till deras teknik och jag tror att vi i framtiden kommer att få fler biometriska lösningar på ganska många områden (kontor, företagshotell, lägenheter). Det är bara en tidsfråga innan det slår igenom fullt ut! Och kostnaden för att tillverka och "använda" den här typen av kort har under flertalet år reducerats... Och kostnade per kort lär fortsätta sjunka... Intressant är det även att se att även branschkollegan (konkurrenten) Fingerprint får lite småordrar här och var i världen. Jag ser positivt på dessa ordrar, även för Precises del, eftersom det på något sätt "öppnar" marknaden. Desto fler som får upp ögonen för den här tekniken desto större spridning kan biometriska produkter få. Jag vet bara på min egen arbetsplats vad smidigt det vore med en biometrisk lösning istället för korthantering som konstant strular, och kräver uppdatering av lösenord...

Nåväl, vad tror jag om nyemissionen då? Jag tror att de kommer att genomföra nyemissionen med villkoret 1:5 . Teckningskursen kommer att sättas till 2,50 kronor. I nuläget återfinns ca 100 miljoner Precise-aktier. Detta skulle tillföra ca 20 miljoner nya Precise-aktier. Det ger en viss rabatt på dagens kurs om ca 2,90 kr. Och innebär samtidigt att fallhöjden bör stanna vid just 2,50 kr. Det ger med andra ord rätten att teckna en ny Precise-aktie för var femte redan innehavd Precise-aktie. I mitt fall (jag äger 10 000 Precise-aktier) skulle det innebära att jag får chansen att teckna 2000 nya aktier)

Mitt råd är: Teckna nya aktier och delta i nyemissionen! Jag tror tekniken nu nått i kapp verkligheten och att det trots löften från PB faktiskt är den sista nyemissionen. Nu kommer så småningom ordrarna att trilla in. Genombrottsorden i våras kommer att bana väg för denna teknik i USA och Europa lär inte vara sena att hänga på... Och sedan är det vår tur (dvs vi aktiägare) att bära frukten av bolagets framgångar.

I övrigt har det varit en småtrevlig dag på börsen. Hundralappen kommer allt närmare för Swedbanken. Fast även där har vi en nyemission att knäcka. Att kursen går upp rejält nu är inte så konstigt. Det är inte samma kris-stämpel över denna emission! Och vem vill missa chansen att vara med i nästkommande emission? Det var många som brände sig senast, och det lär inte hända igen....

Inga kommentarer: