måndag 17 augusti 2009

Blir det kräftgång på börsen nu?

Åter från både västkustresa och en kortare weekendtrip till Visingsö och Jönköping. Och det kan konstateras att jag tajmat in riktigt ruskigt väder återigen på min semester. Som tur var återstår 2 veckor så jag hoppas på en indiansommar kommande veckor...

Den som köpte aktier till nubben slipper sätta kräftan i halsen iaf. En uppgång på närmare 15% har gjort de flesta semestrande svenskar glada. Något som jag själv fått glädjen att ta del av. Frågan är bara vad som händer nu. Ligger det några mörka besked om den svenska ekonomin som kommer att stjälpa våra höstdrömmar? Faktum är att jag själv är inte speciellt oroad. Kanske är det minnet från sviterna för ett år sen som ger mig en känsla av att.. det där kan ju inte hända igen!

Riksbanken kommer med nya räntebesked i september månad om jag inte minns helt fel. Denna gång lär analytiker få rätt i sina förväntningar om att RB lämnar styrräntan oförändrad. Mer intressant blir vad de har att säga om den svenska ekonomin och om eventuella justeringar av räntebanan. Helt klart är att de kraftiga räntesänkningarna fått fart på åtminstone delar av ekonomin.

Ett av mina bolag som förvisso gått upp nästan 100% i år är JM. Jag skulle återigen vilja framhäva detta fina bolag och lämna en stark köprekommendation för bolaget. Det finns några väldigt simpla anledningar till att jag tror bolaget kommer att skörda goda vinster framöver...
* De har ett starkt varumärke med starka produkter !
* De verkar på en marknad där efterfrågan alltjämt kraftigt överstiger utbudet (och statistiken visar att befolkningen ökar vilket åtminstone kan tänkas ytterligare stärka efterfrågan på produkterna).
* Bolagets svårighet har framförallt varit finansieringen av nya projekt. En viss lättnad har infunnit sig enligt min mening på det här området...
* De har ett antal riktigt fina tomt/byggnadsrätter som jag tror kommer att blomma ut till byggprojekt inom kommande år, och om inte så har de möjlighet att sälja rätterna till andra parter som för tillfället har bättre finansiering.

Följande personliga antaganden ligger till grund för min målkurs:

Prognos ~ vinst 2009-2013 = 15 kr / aktie / år
Rimligt p/e-tal bransch = 10

JM kurs senast: 75,75 kr. Min målkurs, senast 2010-12-31 är 150 kronor.

Inga stora förändringar i min portfölj i övrigt. Det kommer inte in så mycket pengar månadsvis på aktiekontot så jag kan inte göra några större affärer. Jag återkommer med en bättre sammanställning av mina innehav och målkurser framöver. Kanske får jag äntligen ut lite pengar från min afrikafond så jag kan göra en "större" affär...

Inga kommentarer: