lördag 22 augusti 2009

Another day in paradise

Det blev en riktigt trevlig avslutning på börsveckan. Upp rejält både på torsdagen och fredagen. Min portfölj hängde inte riktigt med i svängarna sista dagarna dock, främst pga att Swedbank och Boliden höll sig kring nollan. (Tidigare uppgångar lugnar dock...:)

Det var återigen lugnande statistik från USA som drog upp börserna i Europa. Den här gången har försäljningen av bostäder skjutit i höjden i juli månad. Många skrockar om att det rör sig om tvångsförsäljningar eller "dopad" försäljning pga av bidrag av diverse slag och att den låga räntan boostat försäljningen. Givetvis ligger det en hel del sanning i det här! Men denna optimism bidrar till att människor återigen vågar öppna plånboken och startar konsumtion av andra slag. Banker vågar i sin tur lätta något på det bastanta låset på kassavalvet och företagen vågar fylla på lagren. Vem har sagt att en dopad ekonomi behöver ensidigt vara dåligt?

Villkoren i nyemissionen i Precise blev inte helt som jag tänkt mig. Men det rör sig fortfarande om samma kapital som bolaget vill åt. Dvs ca 50 miljoner. En 1:3 emission gör dock att jag får ett otacksamt ojämnt antal aktier. Det ledde till att jag sålde av 1000 Precise-aktier. Kvarstår gör därmed 9000, och efter fulltecknad emission får jag ytterligare 3000 (dvs totalt 12000 preciseaktier). Det känns lite bättre än att hamna på 13 333 aktier som fallet skulle blivit om jag stått kvar och tecknat fullt. (Givetvis kunde jag justerat detta vid tilldelning av teckningsrätterna men jag valde att göra försäljningen per omgående)

Nästa vecka blir intressant ur rapportsynpunkt. Redan på måndag kommer JM med sin rapport. Jag har inga stora förväntningar på resultatet för q2, mer intressant blir att höra om kommande byggprojekt! Om ni inte har läst AFV's börspanel i senaste numret så gör det. Jag tror jag gillar Henrik Lindqvist från Enter Fonder, hans perspektiv verkar vara lite längre än mäklare i genomsnitt. Han påminner om JM's vinstpeak om 1 miljard kronor för några år sedan. När (jag säger när och inte om!) vi når dit så ser värderingen på JM tämligen futtig ut. Förhoppningsvis har de lyckats skära lite i kostnaderna så att marginalerna inte blir allt för tokiga q2.

Nu är det bara några dagars semester kvar innan jobbet börjar. Jag jobbar förmodligen redan ett par dagar i nästa vecka. Vill kunna ta ut en vecka senare i höst. Vi får se hur det går med det...

Inga kommentarer: