söndag 3 januari 2010

Årsbokslut 2009

Äntligen en målsättning som kunde överbryggas. Det ursprungliga målet var att till årskiftet 09/10 inneha en portfölj med ett värde om 300 tkr. Målet uppnådes någon gång under tidig höst, därefter har det tyvärr gått något segare. Men portföljen har ändå hållt sig en bit över målet och jag tror att möjligheten att fortsätta överskrida de framtida målen är goda.

Afrika fortsätter att vara en stor del av portföljen och min förhoppning är att nu under 2010 kunna skifta om från Afrika till aktieportföljen. Afrika var den världsdel som troligen gick i in i lågkonjunkturen senast och därmed kommer högkonjunkturen fullt ut att träda i kraft efter övriga nationer. Denna förskjutning borde medföra att en uppgång på börsen för regionen afrika bör kunna komma 2010 istället för 2009. Därutöver har vi fokuset på Sydafrika inför fotbolls-vm 2010 som jag tror kan ge en extra skjuts till BNP för just Sydafrika. Givetvis hoppas jag på en spridningseffekt för regioner i närheten av Sydafrika.

Målsättning inför 2010 är att kunna vikta om från de "fetare" innehaven till mer defensiva placeringar. En defensiv aktie som jag vill in rejält i under 2010 är Astra Zeneca. Mitt innehav där är än så länge tämligen minimalt. Förhoppningsvis kan jag vikta om så jag har cirka 60 tkr i Astra under år 2010. Det förutsätter förstås att börsen fortsätter 10-20% upp under 2010.

Inför 2009 hade jag en gissning om att börsen skulle upp minst 30%. Det kan nu konstateras att börsen var upp hela 47%, vilket onekligen blir svårt att överträffa.

Jag tror att börsen går upp ca 10-15% under år 2010. Den stora anledningen till detta är att det kommer att ske stora resultatförbättringar under 2010. Detta tror jag trots att de flesta tror att det ligger en viss överoptimism i vinstprognoserna för 2010. Jag tror kostnadsbesparingar kommer att få en större effekt än vad som prognostiserats. Därutöver tror jag att asien (med kina och indien i spetsen) hjälper till att hålla västeuropas BNP uppe. USA kommer trots sin tunga skuldbörda att känna av en tidigare konjunkturvändning, samtidigt som den stora sjukvårdsreformen kan hjälpa till att trygga framtiden för många miljoner amerikaner som istället kan hjälpa till att konsumera varor och tjänster... Därutöver tror jag att vinstprognoser för 2011/2012 är något snålt tilltagna för Sveriges del. Självklart kan det undermedvetet ligga en alltför stor optimism även hos mig... men den som lever får se när vi närmar oss nyår 2010.. ;)

Så kommer en liten sammanställning av värdet i portföljen:

Aktier 283 000 kr
Afrika 45 000 kr
Ränta 1 500 kr
Tot 329 500 kr

Och slutligen ett gott nytt år till er alla (få!) läsare av dessa inlägg !!!

I morgon är det åter dags för ekorrhjulet.. och jag hoppas portföljen kan hjälpa mig att springa ur det! :)

Inga kommentarer: