söndag 10 januari 2010

Boliden målkurs nådd i veckan!

Så i torsdags så nådde även Boliden min målkurs om 105 kronor. Efter en fantastisk uppgång under 2009 från som lägst närmare 15 kronor så har nu kursen sjudubblats(!!). Jag tog tillfället i akt och sålde av cirka 2/3-delar av mitt innehav. Jag tror fortf Boliden under året passerar både 120 och 130 kronor men nu var det onekligen läge att säkra upp. Det är tillika en viss tillfredsställelse att se målkurserna passeras. Målkurser som länge sett mer eller mindre omöjliga ut.

Tittar man tillbaka på Boliden (och om sanningen ska helt fram) så gjorde jag mitt första inköp i denna guldgruva redan på ca 75-kronors nivån. Jag tyckte då Boliden hade potential att bryta 100-kronorsvallen! Nu har den passerat 100-kronorsnivån efter en rejäl djupdykning under 08/09. Med lite sunt förnuft så hade egentligen inte så mycket förändrats i grund och botten från mina tankar om bolaget för ca 2 år sedan. När jag sedan erbjudits att köpa aktier på marknaden för löjligt låga kurser är det bara att tacka och ta emot och hoppas att liknande möjligheter erbjuds även i framtiden....

Pengarna har gått till att återigen fylla på i ett av stockholmsbörsen mest prisvärda bolag sett till risk/reward.. nämligen Astra. Jag hoppas som sagt fylla på till ca 60 tkr i bolaget under året. Därutöver har jag fortsatt fylla på i mina nya bolag. Denna gång räckte pengarna till lite i BEF, Borevind och Havsfrun. Ville därutöver bygga på med ett bolag med hyfsad direktavkastning inom byggbranschen som står på mer än ett ben. Det fick då bli ett inköp i Peab som jag sneglat på en längre tid men aldrig fått pengar över till. Det känns som ett ganska tryggt inköp med en uppsida på närmare 100% kommande år!

Näste man till rakning är Swedbanken.. Min säljnivå ligger även där på ca hundralappen så ca 40% kvar innan jag får ut en rejäl summa att handla nytt för. Plockar eventuellt över ca 10 tkr från Afrikafonden för att finansiera nya aktieköp!

Trevlig börsvecka!

1 kommentar:

Anonym sa...

Härligt jobbat.