söndag 13 december 2009

Seg vecka!

En tämligen seg vecka på börsen har passerat där det omtalade julrallyt uteblev...

Effekten av PPM-pengarna var inte stor, vilket kanske inte är så konstigt egentligen. De mesta pengarna kommer inte in på den svenska marknaden och de flesta kulorna är troligen redan inräknade sedan veckor, månader... det är inte speciellt troligt att det överhuvudtaget går att tjäna några arbitrage-pengar där inte!

Möjligen kan det vara en viss effekt de sista dagarna innan nyår... Det bör då vara en del som utnyttjar sin kapitalförsäkring fullt ut och håller sig utanför marknaden. Det medför troligen ett visst säljtryck dagarna innan nyår. Därutöver torde det bli en del utförsäljningar dagarna innan jul då folk av skattemässiga skäl ompositionerar sina portföljer. Jag tror dock dessa transaktioner är relativt små i förhållande till den totala omsättningen. Och dagarna efter nyår kommer troligen balansen att återställas igen när de som stått utanför återigen vill in på banan...

Nej betydligt mer intressantare blir uttalanden från bla centralbanker i början av 2010. Hur länge väntas räntan ligga kvar kring nollan? Vem följer Australien härnäst med räntehöjning? och vad säger q4-rapporterna som trillar in i januari/februari.

Efter ett katastrofår där rapporterna trillat in något bättre eller bättre än väntat får vi förmodligen ett par kvartal med mer väntade rapporter. Och som vanligt är det snarare framtidsutsikterna som kommer att vara kursdrivande (what a surprise...).

Sedan min JM-försäljning är det egentligen bara Swedbank och Boliden som är fetare än min Afrikafond. Hoppas onekligen mycket på den under 2010. Det är då fokus skall ligga på sydafrika och förhoppningsvis resten av kontinenten. Om bara den där lilla vintertävlingen i västra kanada kan upphöra så har vi fullt fokus inför fotbollsvm!!

Där kompisarna för övrigt har fått tag på biljetter.. och möjlighet att följa med finns fortfárande.

Vi har biljetter till bland annat:

Holland-Danmark... Brasilien-Sydkorea... England-Algeriet... med mera... med mera... :) Kanske ska man tänka om, sälja av 10% av portföljen och ta 12-timmarsflyget söderut !

well, tyvärr blir det nog litet dyrt. Men om Afrikafondrycket kommer nu i vår öppnas kanske möjligheter... :o

well, känns som jag bloggat om inget av värde här idag så jag säger gonatter!

I morgon ska jag göra det som halva befolkningen redan lurats i att göras.. hoppas att jag håller mig frisker... ;)

vi hörs!

Inga kommentarer: