söndag 1 februari 2009

Storhandel i orostider!

Så var det dags igen. Ett litet kapitaltillskott har gjort att jag kunnat placera ytterligare ett par tiotusingar på börsen...

Det har egentligen bara blivit ett nytt tillskott i portföljen. I övrigt har jag ökat på i mina redan nedtryckta innehav.

Det rör sig om ett litet inköp i West Siberian Resources, som bedriver oljeutvinning, prospektering och raffinering. Anledningen till detta inköp är helt enkelt att jag saknar ett ben i oljesektorn... och WSIB kändes som ett hyggligt val där kursen fallit lika tungt som oljepriset senaste året. Enligt källor skall dock WSIB gå med vinst oavsett oljepris! (en sanning med viss modifikation kan man anta...) Men i och med att de arbetar inom "hela kedjan" har de åtminstone vissa möjligheter att bunkra upp lager av olja medan priserna hamnat på lite för sårbara nivåer. Inte för att jag tror att oljan kommer att kosta 200 dollars på kort sikt, men onekligen är det en knapp resurs där säkerligen många kommer att kämpa för att hålla priserna uppe kommande åren. Mer kamp där än att finna förnyelsebar energi.. så tills vidare känner jag mig nöjd med nyinvesteringen!

Nedan följer en uppdatering av min lilla börsportfölj: (med inköpsvärde som är justerat för nyinköpen i januari)

Axis (59)
Boliden (38,50)
Din Bostad (37)
Hakon Invest (86)
JM (56)
Karo (5)
Nobia (25)
Precise (1)
Railcare (0,1)
SIR (3,80)
Swedb (72)
SwedbP (41,5)
WSIB (2,6)
Xact (100)

Totalt aktier: 130 000 kr
Afrika: 19 000 kr

Totalt: 149 000 kr

Nu behövs bara en 100%-ig uppgång under året för att nå 300 000...

Inga kommentarer: