onsdag 18 februari 2009

Konsten att mätta det omättbara!

Det är en förskräcklig sits de borgerligt styrande sitter i idag. En ekonomisk kris som inte många kommer att gå helt obemärkta igenom.. o de som gör det bör tiga om sina synder för att inte reta upp någon. Reinfeldt och hans vänner sitter i en rävsax, ett moment 22, som Joseph Heller förmodligen kunnat raljera en hel del om, om han levt idag...

För vilket steg de än väljer att ta så kommer resultatet kort sikt vara av sådan negativ karaktär att de kommer att skarpt kritiseras för sina beslut. Hur skapar man en pareto-optimalitet i frågan om man ska hjälpa SAAB tillexempel? Det går helt enkelt inte. Låter man det konka så behöver man inte gissa vilka som kommer att rasa. Ett alltför generöst övertagande eller ekonomiskt stöttande kommer att motas av kritik då det anses oansvarigt. Det troliga är att kritiken kommer från samma håll oavsett vilket beslut det blir.

Personligen är jag långt ifrån rätt person att fatta beslut i en sådan fråga. Men jag tycker, hur illa det än kan låta, blir alltför kortsiktigt om man genast pumpar in pengar i en verksamhet för att hålla det flytande. På lång sikt är det svårt att se att SAAB skulle kunna fungera som ett självständigt bolag med den inriktning som finns i dagsläget. Folk är ju idag beredda att köpa saab-bilar bland annat av den enkla anledningen att man får mer bil för pengarna! En saab-bil kostar betydligt mer att producera än vad en konsument är beredd att betala. Och ett sådant senarium går helt enkelt inte ihop. Och de senaste 10-15 åren visar ändå att det har varit svårt för GM att hitta rätt segment för saab.

Min fromma förhoppning är att någon kapitalstark part (vilket det förmodligen inte finns idag...) går in efter en rekonstruktion av bolaget och tar över det sjunkande skeppet, och lanserar en helt ny inritkning som kan få västsverige på fötter igen. Det finns säkerligen mycket kompetens inom saab som kan överföras till andra fordon. Och stora delar av de verktyg som används i produktionen borde kunna användas till annan tillverkning. Det har spekulerats om vindkraftsbyggen eller tågkonstruktion i saabs lokaler.. och ja varför inte? Eller så kan man stanna inom fordonsindustrin om man ger sig fullständigt in i miljö/elbils-segmentet eller försöker plocka fram nästa generations bilar. Säkerligen går både en borgerlig eller socialdemokratisk regering in med pengar till en sådan verksamhet.

Nåväl, jag har förmodligen för lite kunskaper inom bilbranschen för att kunna yttra mig. Jag kan dock inte se annat än att satsade pengar i saab (som affärsplanen ser ut idag) kommer att bli en s.k. sunk cost. Man skjuter helt enkelt upp det oundvikliga...

Portföljen har sen senast sett både ljus och mörker. Först en vända ner till källaren för att sedan kliva upp rejält över ytan och nästan få mig att tro att vändningen är här. De sista dagarnas kräftgång har dock slått tillbaka modet. Av bolagen som rapporterat på sistone har det sett hyggligt ut får jag ändå säga. Den bransch jag ligger som tyngst i (finans och fastighet) tror jag kommer att överraska rejält när rapporterna från första kvartalet dimper in. Och då menar jag överraskningar av positiv karaktär såklart! ;)

Inga kommentarer: