lördag 6 februari 2010

Avstämning och wurretankar

Var ett tag sedan en avstämning skedde i portföljen. Men efter 2009 års stora uppgång har det i princip varit stilltje sedan november månad. Möjligheterna att tillföra medel har heller inte varit så stora så jag får hålla mig till tåls tills nästa rejäla ryck kommer.

Men till att börja med lite wurretankar. Det är onekligen rysligt att följa utvecklingen på min inköpta swedbank-wurre. Vid inköp låg den på 24 öre. Därefter damp den i rask takt ned till ca 20 öre. Dagen efter ryckte den till 30 öre och till och med fanns möjligheter till en försäljning några öre över. Därefter kom torsdagens och fredagens ras på börsen (och swedbank) vilket ånyo skickade ned wurrens värde till som minst ca 17 öre. Under fredagen återhämtade sig både swedbank och wurren och ligger nu kring inköp igen. I korta drag en uppgång om 40% för att sedan falla med mer än 50% och därefter återigen trappa upp närmare 50%. Allt under loppet av mindre än en vecka!!

Nåväl. Mitt mål med wurren är att 1. Swedbank ska ånyo klättra uppåt 80 kr veckorna efter rapporten. Det skickar förmodligen upp wurren till närmare 1 krona. Och då är det dags för försäljning.

Om detta inte går vägen har jag skickat ca 15 tkr till Nordea vilket indirekt borde glädja åtminstone den banken ;)

Så till en sammanfattning av portföljen:

Aktier 280 000 kr
Afrika 46 000 kr
Ränta 2 000 kr
Tot 328 000 kr

Hyggligt långt kvar till delmålet 400 tkr 101231 men förhoppningsvis går det att spara lite mer under året.


Astra har glädjande nog (?!) fallit tillbaka till mer aptitliga nivåer. Efter ett fall från 365 kr till ca 325 kr hoppas jag på att få fram lite riksdaler till att handla in mig mer. Utdelningen för andra halvåret har förvisso exkluderats aktien men fallet känns omotiverat. Jag tror fortf på en värdering runt 400 kr för Astra på något års sikt.

I rapportväg kom för övrigt Metro med en bra rapport. Glädjande! Jag tror att det finns ett stort utrymmer för gratistidningar i vår omvärld. Allt fler människor är vi som förväntar oss att få information från t.ex tidningar gratis. Givetvis måste detta finansieras på något sätt och Metros affärsidé ser ut att slutligen betala sig. Ska bli intressant att se om de lyckas hålla ångan uppe q1. Det blir förmodligen en betydligt mindre vinst. Men en vinst vore glädjande nog!

Tyvärr inga 300 tkr ännu i portföljen men om Swedbank släpper lite förhoppningar i sin rapport nu på tisdag så är jag förmodligen där redan i mitten på veckan! ;)

Börjar bli dags för lite "yamas" nämligen!

Inga kommentarer: