måndag 5 januari 2009

Årsbokslut efter ett tumultartat år.

Det har onekligen varit ett omtumlande år. Flera av innehaven har tappat över 50% under året och även om jag har snittat ned mig i vissa bolag ligger jag fortf rejält minus i en majoritet av bolagen. Att mitt snittpris på Hakon gått ned såpass mycket sedan start beror helt enkelt på att jag sålt av hela innehavet (och sedan återköpt).

Dock en positiv nyhet... Karo bio! ..som under året har gått upp med kanske 80%. Det är en liten ljusglimt i börsmörkret, men hursomhelst så ligger jag långväga från mitt mål om att ha en portfölj till ett värde om 200 000 kr vid årsskiftet 08/09.

Summering vid årsskiftet blir:

Aktier 100 000 kr
Afrikafond 19 000 kr
Totalt 119 000 kr.

Årsskiftesmål: 200 000 kr. (68% från årsskiftesmål)


Målsättning vid årsskifte 2009/2010 kvarstår dock. Då är det 300 000 kronor som gäller. För att nå dit krävs att min portfölj (inklusive insättningar) lyfter med 152%. Det låter måhända omöjligt?!. Betänk dock att ett "ursprungsläge" på börsen efter nedgång med 50% återfås efter uppgång om 100%.

Jag tror det finns hyggliga chanser att nå dit. Jag tänker inte leva som miljonär-före-30, men ska förstås försöka hamstra in en del pengar under året!

Tankar inför 2009:

Det kommer att bli ett bedrövligt år för många bolag. Vinster kommer att halveras och utdelningar slopas! Inbromsningen i ekonomin är för tvär för att bolagen ska hinna anpassa sig. Vissa "trögstyrda" (men inte för den skull dåliga) personalregler gör att personalkostnader knappt kommer att minska under året samtidigt som omsättningen stuper i backen.

Börsen tror jag dock kommer att gå hyggligt. Det kommer att finnas överraskningar. Jag tror att vissa branscher kommer att överraska positivt genom att inte redovisa alltför stora resultat-tapp! Bland mina bolag tänker jag närmast på JM och Boliden där marknaden i princip verkar tro att det är konkurshot!

Förvisso ligger en nyemission och gnor i Boliden, men om de håller utdelningen på en "sansad" nivå kan de slippa det besväret.

JM är jag inte speciellt orolig för. De har sålt av vissa byggrätter, samtidigt som de för den skull inte sålt av alla guldkorn inför nästa byggboom. Vi blir fler svenskar, med större krav på vårt boende, och det finns, till skillnad mot vad många tror, inte ett överskott på bostäder i dagsläget!

Med hopp om många goda nyheter i år!

Återkommer!

Här nedan följer för övrigt en sammanställning av mina innehav:

* Axis (69 kr)
* Boliden (38,50 kr)
* Din Bostad (67 kr)
* Hakon (85 kr)
* JM (64 kr)
* Karo Bio (5 kr)
* Nobia (28 kr)
* Precise (1 kr)
* Railcare (0,1 kr)
* SIR (5 kr)
* Swedbank (112 kr)
* Xact Bull (100 kr)

Inga kommentarer: